Al sinds de tijden van Copernicus droomt de mensheid van het vliegen. Sterker nog, dat gebeurde al in Biblische tijden . Nadat we onze nekken eeuwenlang hebben verkrampt met omhoog kijken, was het in 1903 dan echt zover. Toen vond op 17 december de eerste bemande vlucht plaats in een "vliegtuig" dat de Amerikaanse broers Orville en Wilburg Wright in hun achtertuin fabriceerden.
Het was het begin van de vanaf dat moment immer evoluerende wil het luchtruim te bestijgen. Aanvankelijk was het vooral de militaire industrie die de vruchten van luchtvaart plukte, maar al snel werd het ook voor het gepeupel mogelijk om aan boord een vliegtuig te stappen en de vogels achterna te gaan.
We zijn inmiddels meer dan een eeuw verder, en vliegen is tegenwoordig bijna net zo normaal als de trein nemen. De wonderbaarlijke techniek van het opstijgen en landen zorgt ervoor dat we deze zomer lekker op vakantie kunnen, dat we ome Jack in Canada kunnen bezoeken en dat we onze familie kunnen bezoeken. Om die mogelijkheid te vieren, heeft de International Civil Aviation Council 7 december uitgeroepen tot Internationale Dag van de Burgerluchtvaart. De Dag is in 1994 in het leven geroepen, om de 40e verjaardag van de ICAO te vieren. Twee jaar later, in 1996, is de Dag ook een door de VN erkende Dag geworden.
Op deze website is wat informatie te vinden, maar het is nogal lastig navigeren.
Wens iemand een Fijne Internationale Dag van de Burgerluchtvaart!
Deze Dag bestaat al sinds 1996. Toen richtte de International Federation of Biomedical Laboratory Science (IFBLS) een Dag op voor hun eigen beroepsgroep.
Foto's maken is de laatste jaren voor iedereen bijzonder toegankelijk geworden. Zijn het niet de immer dalende prijzen van camera's, dan zijn het wel de steeds betere camera's die we in telefoons stoppen.
Als mannen en vrouwen écht gelijk behandeld zouden worden, dan zou ieder werkveld 50-50 verdeeld moeten zijn tussen de seksen. In de wetenschap is dat helaas verre van het geval.