Op 8 september ieder jaar worden we door de Verenigde Naties (door UNESCO, om precies te zijn) herinnerd aan hoe het nu eigenlijk staat met de alfabetiseringscijfers van het afgelopen jaar. Want wanneer moeten we daar anders aan denken?
Deze datum krijgen we, via officiële rapporten, te horen hoe het staat met de geletterdheid - die vooral in ontwikkelingslanden vaak schrikbarend laag is. Op dit moment zijn er - naar schatting - 759 miljoen volwassenen die niet of niet voldoende kunnen lezen en schrijven. Dat levert natuurlijk problemen op bij het zoeken naar werk of het hogerop komen in de samenleving.
Ook kinderen zijn helaas slachtoffer van slechte educatie. Door te vroeg te gaan werken en school te laten liggen, verwaarlozen deze kinderen hun kans om later goed te kunnen schrijven. Ook zij hebben hier later last van.
UNESCO voert daarom actie op deze dag, om organisaties, overheden en vrijwilligerswerkers wereldwijd te vragen om kinderen (en volwassenen) meer te leren lezen en schrijven.
De Dag van de Leid(st)er is in 2002 opgericht door de Landelijke Wervingscampagne voor de Kinderopvang - destijds heette het de Dag van de Leid(st)er en Gastouder.
De Dag van de Taal, Kunsten en Cultuur is een studiedag voor voortgezet-onderwijsdocenten Nederlands, klassieke en moderne vreemde talen en CKV. Op deze Dag komen zij bijeen om samen te discussiëren over de laatste ontwikkelingen op dit gebied.
Deze Belgische Dag wordt dit jaar op $datum gevierd door ruim 160 academische DKO's, wat staat voor 'Deeltijd Kunst Onderwijs'. De Dag is bedoeld om enkele Vlaamse deeltijdkunstonderwijsinstellingen te presenteren aan het publiek.