Op 8 september ieder jaar worden we door de Verenigde Naties (door UNESCO, om precies te zijn) herinnerd aan hoe het nu eigenlijk staat met de alfabetiseringscijfers van het afgelopen jaar. Want wanneer moeten we daar anders aan denken?
Deze datum krijgen we, via officiële rapporten, te horen hoe het staat met de geletterdheid - die vooral in ontwikkelingslanden vaak schrikbarend laag is. Op dit moment zijn er - naar schatting - 759 miljoen volwassenen die niet of niet voldoende kunnen lezen en schrijven. Dat levert natuurlijk problemen op bij het zoeken naar werk of het hogerop komen in de samenleving.
Ook kinderen zijn helaas slachtoffer van slechte educatie. Door te vroeg te gaan werken en school te laten liggen, verwaarlozen deze kinderen hun kans om later goed te kunnen schrijven. Ook zij hebben hier later last van.
UNESCO voert daarom actie op deze dag, om organisaties, overheden en vrijwilligerswerkers wereldwijd te vragen om kinderen (en volwassenen) meer te leren lezen en schrijven.
In België blijken leerlingenraden een heel normaal fenomeen te zijn. Dat zijn groepen studenten op middelbare scholen die zich inspannen voor het verbeteren van de school.
Als je het woord conflixer voor het eerst hoort, dan komt meteen België in je hoofd, of niet? Nou, dat klopt helemaal! Conflixers zijn een Vlaams fenomeen waarbij leerlingen zelf andere leerlingen helpen.
Schrijven is tegenwoordig vooral een kwestie van de juiste toetsen op uw toetsenbord intikken, maar uiteindelijk is en blijft het van groot belang dat we af en toe nog eens een echt stuk tekst neerpennen.