De laatste zaterdag in november is Koop Niets Dag, ofwel Niet-winkeldag. Deze Dag is in Nederland niet echt bekend, maar over komen vliegen uit andere landen. De eerste versie was in Canada waar de Canadees Ted Dave in 1992 de eerste Buy Nothing Day uitriep. Shop Less Live More was toen de slogan. Sinds 2008 is de Dag ook in Nederland geïntroduceerd.
Niet-winkeldag is een initiatief tegen het kapitalisme, tegen de ongebreidelde consumptie van onze westerse cultuur. Daarin staat een ongelijke verdeling tussen rijk en arm, maar ook het milieu centraal. We moeten gewoon allemaal wat consuminderen.
Of de Dag ooit aan gaat slaan is nog de vraag, tot nu toe in ieder geval niet. De Nederlandse website is ook niet echt professioneel te noemen. De britten doen het een stuk beter.
De hibaj is als kledingstuk controversieel én onbegrepen. Wereldwijd dragen miljoenen vrouwen een dergelijke hoofddoek, met uiteenlopende redenen. Soms wordt de hijab weliswaar een 'symbool van onderdrukking' genoemd door niet nader te noemen politici waar een hoofddeksel niet zo misstaan, maar in de meeste gevallen is de hijab ook juist een symbool van religieuze vrijheid, en een teken van genegenheid.
Het begrip 'onthaalouder' is hier niet heel erg bekend, maar bij onze zuiderburen zijn dergelijke inzetpapa's en -mama's onmisbaar voor de opvoeding van kinderen.
Inmiddels een geduchte concurrent van de Verenigde Naties; De Europese Commissie, die steeds meer Dagen uit roept, en niet alleen zichzelf maar ook ons aan het werk zet.