Ieder jaar op 6 januari is het Werelddag Voor Oorlogswezen, en dat behoeft eigenlijk weinig uitleg. Het is een gedenkdag voor alle kinderen die door oorlogen en geweld wees zijn geworden. We hebben het vaak over de doden en gewonden, maar de nasleep van een (burger)oorlog kan voor weeskinderen jarenlang duren.
De Dag is opgericht door het Franse 'S.O.S Enfants En Detresse', een organisatie voor oorlogswezen. Wat meer informatie is bijvoorbeeld hier te vinden, maar we hebben geen officiële website gevonden...
Wens iemand een Fijne Internationale Dag voor Oorlogswezen!
Tijdens de Nationale Dodenherdenking, ieder jaar op 4 mei, staan we even stil bij alle slachtoffers van oorlogen en geweld, sinds het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog.
Tijdens de Tweede Wereldoorlog zijn er miljoenen slachtoffers gevallen. Niet alleen tijdens de holocaust, maar ook door alle andere gruweldaden die de nazi's uithaalden.
De Internationale Dag van de Stilte heeft een nogal duistere achtergrond: Het gaat hier om het zwijgen van slachtoffers van pesten. Het doel van de Dag, zo zeggen de makers zelf, is het wereldwijd veiliger maken van scholen, door voorlichting over pesten te geven, zodat niemand zich onveilig voelt op school.
Wij gebruiken cookies om bepaalde functies mogelijk te bepalen. De meeste cookies zijn noodzakelijk, anderen helpen ons deze site financieel in de lucht te houden.
Liever geen cookies? Dat snappen we! Overweeg dan om ons op een andere manier te steunen, bijvoorbeeld met een donatie.