Voor sommige mannen is het nog steeds taboe om te praten over hun sterilisatie. Het gaat sommige stoere kerels toch ergens het gevoel een beetje minder man te zijn. Maar de vasectomie hoeft helemaal niks ergs te zijn. Sterker nog, het is een effectief middel tegen ongewenste zwangerschap. Hoog tijd om wat meer aandacht voor het onderwerp te vragen. Dat gebeurt 20 november, op de Internationale Dag van de Vasectomie.
Die Dag is in 2013 opgericht met de bedoeling om mensen te informeren over deze medische ingreep. We leren die Dag onder andere wat de voor- en nadelen ervan zijn, hoe het werkt, en er worden voorlichtingscampagnes gegeven voor mannen die een sterilisatie overwegen.
De Dag van de Vasectomie is overigens niet alleen bedoeld voor de anticoncepterende man, maar ook voor medische professionals. Die kunnen zich op deze Dag laten bijscholen om te leren hoe zij de ingreep zo veilig mogelijk maken. De organisatoren willen zelfs dat dokters dat meer gaan doen - zo begonnen zij de campagne door 100 dokters in 25 landen meer dan 1,000 vasectomieën in een etmaal te laten uitvoeren.
Voor veel beroepsgroepen bestaat er wel een speciale dag, of dat nu gaat om bijvoorbeeld secretaresses (elke derde donderdag in april) , anesthesiemedewerkers (elke derde dinsdag in maart) of pakketbezorger (elke tweede 2e woensdag in maart).
Deze Dag, die door de VN is georganiseerd, vindt ieder jaar op 6 februari plaats, en is in 2003 door the Inter-African Committee on Traditional Practices Affecting the Health of Women and Children (IAC), een Afrikaanse organisatie die opkomt voor rechten van vrouwen in Afrika.
We hoeven u natuurlijk niet te vertellen dat seks hartstikke leuk is, maar er kleven ook risico's aan. Seksuele ziektes zijn een veelvoorkomend probleem, maar lang niet iedereen durft daar even makkelijk over te praten.
Wij gebruiken cookies om bepaalde functies mogelijk te bepalen. De meeste cookies zijn noodzakelijk, anderen helpen ons deze site financieel in de lucht te houden.
Liever geen cookies? Dat snappen we! Overweeg dan om ons op een andere manier te steunen, bijvoorbeeld met een donatie.