Ieder jaar op 11 december eren wij de hoge plekken van de aarde: bergen! Want Nederland mag dan wel plat zijn, dat is de rest van de wereld zeer zeker niet. De wereld wordt overal bebouwd, en veel volkeren bouwen hun dorpen of steden dan ook hoog en droog. Daarom hebben we de Internationale Dag van de Bergen, en daarmee leren we hoe we moeten leven mét bergen, om de "mogelijkheden van bergontwikkeling te benadrukken" en om in het algemeen bergen te eren voor wat ze zijn!
Deze Dag is in 2003 opgericht door de Food and Agriculture Organization (FAO), en is later door de VN als officiële VN-Dag doorgevoerd. Het thema van dit jaar is 'Mountains - Key to a Sustainable Future'. Het thema draait om duurzaamheid, en hoe bergen daarin een rol kunnen spelen.
De tulp is 's-Nederlands belangrijkste exportproduct. Onze VOC-mentaliteit is erop gebouwd, we verdienen er bakken met geld aan, en jaarlijks komen honderdduizenden buitenlanders naar de Keukenhof om de bloem te aanschouwen.
Een hele mond vol, deze typische VN-Dag. Op 5 november 2001 hebben de Verenigde Naties 6 november jaarlijks uitgeroepen tot deze Dag, waarop maatregelen moeten worden genomen om te zorgen dat het milieu en de natuur zoveel mogelijk gespaard blijven tijdens oorlogen en gewapende conflicten.
Als u net als ons bent, dan kunt u nog geen cactus in leven houden. Onze redactie is maar een dorre, afgestorven bedoening. Gelukkig zijn er mensen op de wereld die wél weten hoe ze groene dingen in leven moeten doen.
Wij gebruiken cookies om bepaalde functies mogelijk te bepalen. De meeste cookies zijn noodzakelijk, anderen helpen ons deze site financieel in de lucht te houden.
Liever geen cookies? Dat snappen we! Overweeg dan om ons op een andere manier te steunen, bijvoorbeeld met een donatie.