De hoge heren in Den Haag luisteren niet naar de gewone burger, en dat zijn we zat! De plucheplakkers moeten eens meer begrip krijgen voor hun 'klanten' - dat is blijkbaar de gangbare term voor burgers op de Dag van de Klantgerichte Overheid. Die vindt plaats op 24 september, en is bedoeld om te zorgen dat ambtenaren meer 'klantgericht' worden. Laten we hopen dat dat in de eerste plaats betekent dat de overheidsmedewerkers ons gaan zien als burgers in plaats van als klanten...
De Dag van de Klantgerichte Overheid is een seminar dat probeert om overheidsmedewerkers meer vóór de burger te laten werken - eigenlijk hun hele bestaansrecht dus. U kunt er naar workshops met denigrerende titels die de burger verlagen tot dezelfde status als vleeskopers bij de slager ("Van mopperende burger naar blije klant") en bizarre ambtelijke bobotaal ("Continu sturen op klanttevredenheid met state of the art dashboards"). De organisatoren beloven u "de benodigde handvatten te geven om concreet aan de slag te gaan", om zo samen een 'gedetailleerd klantbeeld' te laten zien'. Wat dat dan ook mag betekenen.
Als de Verenigde Naties in twee dingen goed zijn, dan zijn het wel Dagen Van richten en over zichzelf praten. In de Dag van de Multilateralisme en Diplomatie voor Vrede komen die twee dingen mooi samen.
Helaas komt er in de wereld nog veel marteling en foltering voor. Niet alleen in derdewereldlanden, waar marteling voor informatie vaker voorkomt dan zou mogen, maar denk bijvoorbeeld ook aan de gevangen in Guantanamo Bay.
In 1962 ondertekende John F. Kennedy een wet die consumentenrechten meer toegankelijk maakte. De vier basisrechten van consumenten zijn het recht op veiligheid, informatie, het recht om te kiezen en het recht om aangehoord te worden.